Så började Studi

En mörk och småkall söndagseftermiddag 2 januari 2011 fick Linus Gunnarsson besök av två kreativa ungdomar som ville prata affärsidéer. Linus var en erfaren entreprenör med engagemang i snabbväxande dataspelbolag och van vid att bygga företag. Ungdomarna var Gustaf Hård av Segerstad, som hade vantrivts med både skola och läroböcker samt kompisen Ludvig Dieden som läste ekonomi i Lund.

Ungdomarnas ursprungliga idé spolades snabbt. I stället kom de att prata om erfarenheter av skolan, om hur lektioner på youtube ofta är mer engagerande och om hur utvecklare av dataspel har lärt sig hur man håller spelarnas intresse vid liv. Gustaf och Ludvig visade mattelektioner på youtube som de gillade skarpt. Lektionerna hade skapats av en lärare i Gävle och sågs regelbundet av tusentals vetgiriga elever. Några dagar senare plingade det i matteläraren Mikael Bondestams telefon. Jo, skulle han inte kunna tänka sig att ta tåget till Stockholm och prata lektioner på nätet med Linus? Micke var ju ändå den i Sverige som hade flest tittare och var oerhört uppskattad över hela landet.

Samtidigt som den ovanligt kalla senvintern övergick i en ovanligt varm vår, övergick de lösa planerna och idéerna till en organiserad verksamhet. Här fanns ju ändå en unik kombination av kunskap: läraren som visste hur man gjorde engagerade videolektioner, serieentreprenören med engagemang i utveckling av dataspel, ungdomarna med personliga erfarenheter av både traditionell skola och lektioner på nätet. Och alla fyra var villiga att prova något som ingen annan gjort på det här viset. Tanken var att skapa ett komplement till den ordinarie undervisningen som även skulle intressera lärare och föräldrar.

Från början fick några av landets bästa lärare inom varje ämne hålla korta lektioner inför kameran. Själva filmandet var enkelt och en smula primitivt. Några stora ekonomiska resurser hade man inte.

Hur fick man tag i de bästa lärarna? Ja, inom matematik var ju valet enkelt: Mikael betade under en helg av det mesta av högstadiets matte - fördelat på en lång rad korta filmer.

För övriga ämnen lät man elever över hela landet rösta fram den lärare som man tyckte gav den bästa undervisningen. Inte helt vetenskapligt, men ett sätt att hitta duktiga pedagoger. Alla filmer testades inför en mindre grupp elever. Snabbt kunde man se att filmerna måste vara korta, annars tappade ungdomarna koncentrationen. Efterhand upptäckte man också att det där med att ha en föreläsande lärare i bild hela tiden, inte tillförde något. Varken eleverna eller ordinarie lärare gillade den lösningen. Därför engagerade Studi 2012 några unga animerare som på försök började animera filmerna. Och det blev genast succé. Nu kunde man skapa animerade karaktärer med olika personligheter och en handling som understödde pedagogiken. Dessutom anlitades professionella röstskådespelare för att berätta och dramatisera.

Så här långt fanns lektionerna bara på svenska. Men i samband med att kriget i Syrien bröt ut tog Sverige emot många arabisktalande flyktingar. Vad kunde Studi göra för att hjälpa dem? På försök dubbades några filmer till arabiska. Med ekonomiskt stöd från innovationsmyndigheten Vinnova utökades projektet till alla lektioner inom tre ämnesområden. Det utvidgades sedan med ytterligare fyra språk - dari, tigrinska, somaliska och engelska. Dessutom i samtliga ämnen. Samtidigt initierade Studi ett forsknings- och utvecklingsprojekt - Språkprojektet - som kommunerna kunde ansluta sig till för en fast kostnad varje år. Det ger kommunens elever och lärare tillgång till hela Studis undervisningsmaterial. Det är också via Språkprojektet som resurserna till forskningen kanaliseras. Och alla som är med i projektet får förstås ta del av forskningsresultaten och kan bidra med synpunkter, idéer och statistik.

I dag är Studi på sätt och vis en internationell organisation. I Tyskland och Kanada har vi initierat företag - Binogi - som ska driva liknande verksamhet som vi i Sverige. Även andra länder står på tur. Det finns också planer på att driva verksamhet i flyktingläger, där skolgången ofta är eftersatt. I Sverige är vi en marknadsledande digital aktör. Elever i över 60 kommuner får i dag stöd, oavsett om de är nyanlända, har inlärningssvårigheter eller är ambitiösa och vill ligga steget före i undervisningen.